På posten: Gennem forhindringsbanen!
Vi er posten for at give dig tips og tricks til turen gennem forhindringsbanen.

En forhindringsbane er en af de helt klassiske discipliner, så du kan næsten være sikker på at støde på en, næste gang du tager af sted på spejderløb. Der er mange tricks på en forhindringsbane, ligesom der er rigtig mange forskellige baner. En forhindringsbane kan være alt - lige fra at følge en snor gennem underskovens lumske terræn til at give den gas på rebbroer i toppen af træerne. Hvad end det drejer sig om den helt store bane på årets adventureløb eller banen på tropsdivi, så er der altid nogle tricks til at klare sig helskindet og hurtigt igennem banen.
3,2,1…VENT!
Vi er taget ud på en af Forsvarets mange forhindringsbaner for at få afluret hemmeligheden bag en god placering. Allerede ved den første forhindring, en høj mur med et reb monteret som eneste hjælp til at komme over, er Rikke, Frederik og Jonas enige om, at det er en god idé at træne hjemmefra. Banerne er ofte fysisk krævende, så en god form er det bedste udgangspunkt. Desuden er det smart at kende den nemmeste måde at komme forbi forhindringerne på. Hvis du skal lære nye teknikker, så er det derhjemme og ikke på løbet, du skal begynde at eksperimentere med akrobatiske spring.
Stemningen ude på banen er høj, solen skinner, og foråret er så småt begyndt at indfinde sig. De tre hopper, klatrer, kravler og løber, og er hurtigt forbi de første forhindringer, godt på vej igennem banen. På toppen af en godt tre meter høj mur kommer næste gode råd.
Pas på dig selv og få alle med
Lander du forkert efter et langt spring, er du ikke altid lige heldig. Det kan ende med, at du kommer så slemt til skade, at du må stoppe og udgå af løbet. Du skal passe på sig selv og spare på kræfterne, ellers kommer du ikke hele vejen igennem. Samtidig skal du også passe på de andre. En forhindringsbane er en af de ultimative tests af en patruljes samarbejde.
Tips:Hvis man har overskud og kræfterne til det, så fald bagud og lad de langsomste komme forrest, det hjælper rigtig meget.
Vær motiverende, hold gejsten høj og pres på - man må godt presse dem, der falder lidt bagud. Man må godt få rykket sine grænser lidt, for det føles fedt - især bagefter.
Slut med fejl
Selvom der er tid på forhindringsbanen, er det ofte en rigtig god idé at tænke sig om. Man kan spilde meget tid på ikke at kunne finde ud af en forhindring, man ikke har tænkt over. Her er hemmeligheden at holde øjne og ører åbne på posten. Det ultimative trick: Lær af patruljen foran dig. Se, hvad de gør, hvilke fejl de laver, og hvad de gør rigtigt - det kan spare dig for rigtig meget tid.
Fyld tanken op
Efter at have givet den fuld skrue på forhindringsbanens mange udfordringer, genvinder alle fuld kontrol over åndedræt og puls og får sig en tår vand. På løb er det vigtigt, at du husker at drikke vand, da du går meget og mister vand gennem vejrtrækning og sved. På forhindringsbanen bliver du lige pludselig langt mere aktiv, så her er det rigtig vigtigt at få en ordentlig tår vand, inden du begiver dig videre. Lige efter en hård forhindringsbane pumper adrenalinen rundt i kroppen og giver energi. Men husk, at al den energi, kroppen har brugt på banen også skal ind i systemet igen, så hav nogle myslibarer klar øverst i tasken. Det kan være guld værd, for så snart adrenalinen forsvinder, forsvinder energien også. Når du har fået noget vand og mad, så se at komme videre, ellers bliver musklerne kolde. Hvis du bliver nødt til at blive på posten, så stræk ud. Ømme og kolde muskler er en nederen slutning på den fede forhindringsbane.
Det siger postmandskabet
Én ting er, hvordan du klarer dig godt igennem forhindringsbanen, men noget helt andet er, hvordan postmandskabet bedømmer dig. Track har lavet en liste over de ting, du oftest bliver bedømt på.
- Samarbejde: At I i patruljen hjælper hinanden og holder jer samlet.
- Tid: På de fleste forhindringsbaner handler det selvfølgelig om at komme hurtigt igennem.
- Overskud: Tal pænt til hinanden, hep på hinanden og hold humøret højt, det får jer til at virke som en langt bedre patrulje.
- Opførsel: Selvom det måske ikke står på pointskemaet, så er det bare vigtigt at opføre sig pænt over for postmandskabet. Det er jo dem, der giver point!
Tips og tricks
Sådan kommer du godt igennem forhindringsbanen:
1. Træn hjemmefra, så du ved, hvad du kan og ikke kan.
2. Pas på dig selv. Det er dumt at komme til skade halvvejs inde i banen.
3. Spar på dine kræfter, så du kan nå hele vejen igennem banen.
4. Lad de mest udfordrede komme forrest.
5. Lær af patruljen foran dig. Hold øje med, hvad de gør godt og skidt.
6. Koncentrér dig om det, du er i gang med, og glem at tiden løber.