Outdoor #Sommer #Hedeslag

Sådan undgår du hedeslag

Er du også tosset med sommeren og friluftslivet? Her kan du læse mere om hedeslag, symptomerne på det, og hvordan du undgår at få hedeslag, når du er ude og have det sjovt i solen.

Share this: 
By: Jens Thybo

Skruer du også friluftslivet op på 100% om sommeren? Det er vigtigt at huske at være opmærksom på hedeslag i varmen, da det kan være en livstruende situation.

Hedeslag opstår når kroppen ikke har mulighed for at svede nok til at køle sig selv ned. Sveden er med til at regulere kroppens temperatur. Er du dehydreret risikerer kroppen derfor at overophede, da den ikke har væske nok til at svede.

Tegn på hedeslag:

  • Du sveder voldsomt
  • Du føler dig træt og udmattet
  • Kroppen føles svækket
  • Muskelkramper
  • Hovedpine
  • Svimmelhed
  • Opkastning
  • Kvalme
  • Høj kropstemperatur

Føler du flere af disse symptomer, er det vigtigt, at du forsøger at nedkøle og hydrere din krop.  Husk at ikke alle symptomer behøver at være til stede samtidig. Forlad solen og søg til et køligere sted hvor du kan slappe af, sidde ned og drikke masser af væske. Du kan eventuelt tilføje 1 tsk. Salt pr. Liter vand du drikker. Så hydreres kroppen hurtigere. Er symptomerne voldsomme bør du kontakte 112.

Sådan undgår du hedeslag:

  • Sørg for at din krop får rigeligt med væske.
  • Hold flere pauser, specielt temperaturen er meget høj
  • Ifør dig tøj, som lader din krop ånde og som sidder løst på kroppen
  • Løsn tøj og tag sko og strømper af.