How-to #Tricks til løb #Undgå skader

Kom småskaderne i forkøbet

Spejderløb kan betyde småskader. Spejder.dk viser dig, hvordan du forbereder dig, og hvad du gør, når de ubehagelige småskader alligevel dukker op.

Share this: 
Spejder_løb_skader

Der findes ikke noget værre, end når ens fødder og tæer kommer til skade på spejderløb. Her kan du læse om, hvordan du slipper bedst afsted.

Fødder og tæer

Et godt, gammelt spejderråd er: Klip dine tånegle, inden du tager af sted. Dine lange negle kan nemlig ”skære” i kødet omkring neglene, hvis du ikke passer på, og det gør rigtig ondt.

Hvis du har tendens til at få våde fødder i dine støvler eller tit falder i en vandpyt på løb, så husk en flaske babypulver eller talkum. Når dine fødder så er helt opløst, trækker du babypulveret frem fra rygsækken og gnider dine fødder ind i det. Så bliver dine fødder dejlig tørre igen. Husk rene og tørre sokker.

Knæ

Hvis du tit får ondt i dine knæ, skal du måske overveje at anskaffe dig et knæbind eller to. Knæbind hjælper med at holde knæet på plads og giver stabilitet – især når du er træt og udkørt sidst på natten.

Maven

De fleste har prøvet at have ondt i maven på spejderløb, eller endnu værre: at have tynd mave. Men hvis du hjemmefra spiser en masse bananer og noget yoghurt et par dage før spejderløbet, så skulle du gerne have ro i maven. Det er ikke en garanteret kur mod tynd mave, men det skulle hjælpe en smule.

Hvis uheldet er ude, så husk at have købt noget Imodium hjemmefra. Det er en lille yoghurt-pille, som virker ved at skabe ro i systemet og gerne skulle hjælpe på problemer i mavsen.

I SpejderSport er det muligt at købe håndsprit (også kaldet alco-gel). Det er en slags gelé, som du hælder i hånden, og som fjerner de fleste bakterier. Brug den regelmæssigt, og især når I er på madposten.

Balderne

Når man deltager på spejderløb sker det tit, at man får ondt bagi, typisk hvis man er dreng. Især imellem balderne, som har en tilbøjelighed til at ”køre” op og ned af hinanden og på den måde blive rød og rigtig smertefuld. Løsningen er at medbringe en dåse vaseline og smøre lidt ud imellem balderne. På den måde får dine balder ro. Det lyder måske lidt klamt, men Track har testet – og det virker!

Hofter

Mange, især piger, får slidsår på hofterne, når de går med deres rygsæk i længere tid. For at hjælpe med at undgå det, kan du sætte tensoplast på. Tensoplast er en rulle stort plaster, der sidder rigtig godt fast på huden. Smæk tensoplast på din hofte, og du er et skridt videre til et endnu federe spejderløb.

Ømme muskler

På alle løb får man ømme muskler. Det bedste er selvfølgelig at give dine muskler en pause, få strakt ud og givet dem en omgang massage. Men det har du typisk ikke tid til på et hårdt spejderløb. Et godt trick er at medbringe noget tigerbalsam, som er en slags ”muskel-afslapnings-creme.” Balsammen smører du på huden, hvor du har ondt, og efter noget tid er dine muskler knap så ømme.

HUSK!!!!!!!

Alle de tricks, du kan læse om i denne artikel, er selvfølgelig gode, vigtige og hjælper til at undgå, at et hårdt spejderløb bliver alt for smertefuldt. Men husk, at få ville kunne klare et spejderløb fuldstændig uden småskader. Det kræver meget forberedelse og træning.

Det er derfor en rigtig god idé at træne især din ryg, skuldre, knæ… ja faktisk hele kroppen, inden du drager af sted på endnu en fed spejderoplevelse.

Som et gammelt spejderråd siger: Vær beredt! 

 

 

 

Check også...